Morgennacht weer naar Nederland. - Reisverslag uit Pattaya, Thailand van Leendert Guijt - WaarBenJij.nu Morgennacht weer naar Nederland. - Reisverslag uit Pattaya, Thailand van Leendert Guijt - WaarBenJij.nu

Morgennacht weer naar Nederland.

Blijf op de hoogte en volg Leendert

02 Juni 2014 | Thailand, Pattaya

De situatie in Thailand wordt langzaamaan beter, de avondklok is nu van 24.00 uur tot 4.00 uur en de toeristen worden zoveel mogelijk met rust gelaten. De legerleiding beseft natuurlijk dat die mensen een grote inkomstenbron zijn voor het land, er zijn nu toch al 20 % minder vakantiegangers in het land volgens de minister van toerisme van Thailand.
De TV zenders werken gelukkig weer normaal ! Alleen politieke zenders zoals BBC en CNN zijn nog geblokkeerd en worden alle politieke uitzendingen op het internet bij You Tube er direct door het leger afgehaald.
Vorige week zondag hebben Richard en ik een verrassing gekregen in de kerk, we werden naar voren geroepen en we kregen allebei een certificaat waarin de Internationale Kerk haar waardering uitsprak over het werk dat we de afgelopen maanden voor o.a. het Kinderhuis hebben gedaan. Daar zijn we dus nu voorlopig klaar !
In de laatste week van mijn verblijf in Thailand heb ik voor mijn vriend Nick Chilver een hoogslaper bebouwd voor zijn zoon Henry en de bamboe-ladder van zijn dochter Jessica van treden voorzien.
Jessica kreeg zere voeten van het klimmen op de bamboe-ladder ! Deze ladders zijn, denk ik, beter voor Thaise mensen geschikt, die meer op blote voeten lopen.
Drie nachten heb ik in de kamer van Jessica geslapen omdat zij een sport-toernooi had met een school in Vietnam.
Dit in een uitwisselingsprogramma met scholen in de landen van zuidoost Azie.
In Pattaya gaat de Internationale kerk gewoon door met o.a.het evangeliseren in de achterbuurten van de stad.
De blonde Angela Cheng is de bezielende kracht achter deze activiteit, ze komt zelfs samen met haar baby en haar man in de achterbuurten om daar het goede nieuws van Jezus te vertellen. Ook doen ze spelletjes met de kinderen en krijgen die iets lekkers.
De vrijwilligers die haar ondersteunen komen elke maand uit verschillende landen. Deze maand zijn het jongeren uit Noorwegen.
De afgelopen zondag zijn Rung en ik na afloop van de dienst in de Internationale kerk in Pattaya naar de Baptistenkerk in Jomtien gereden om de kinderen Mon en Min daar nog een keer te ontmoeten.
We hebben de leiding van hun Thrive Resque huis wat geld gegeven om dat onder de 5 kinderen te verdelen die daar wonen, dan kunnen die ook eens iets voor zichzelf kopen in de supermarkt.
Dinsdagnacht om 3 uur stap ik op het vliegveld van Bangkok in een vliegtuig van Etihad, dat me via een tussenstop in Abu Dhabi naar Schiphol zal brengen. Daar hoop ik dan op 3 juni omstreeks 9.30 uur weer op Nederlandse bodem te staan.

  • 02 Juni 2014 - 15:05

    Leendert Guijt:

    PSM = Pattaya Slum Ministries

    PSM is een afdeling van Mercy Pattaya en Angela Cheng doet samen met haar man Chen en een groep vrijwilligers, die iedere maand uit een ander land komen, het evangelisatie programma voor de kinderen in de achterbuurten van Pattaya.
    In de maand juni helpen vrijwillig(st)ers uit Noorwegen Angela en Chen.
    Ze vertellen niet alleen van Jezus maar helpen de kinderen ook met de verzorging van hun lichaam en geven ze drinken en hapjes.
    Ook delen ze tubes tandpasta en tandenborstels uit en wassen ze als het nodig is hun haren en er worden natuurlijk leuke spelletjes met de kinderen gedaan.
    Voor de kinderen die in deze achterbuurten wonen is het een leuke onderbreking van een vaak erg eentonige week.
    De ouders van deze kinderen hebben vaak geen geld genoeg om hun kinderen naar school te kunnen laten gaan. De scholen zijn hier op de Engelse manier ingericht, dat wil zeggen dat de kinderen een schooluniform aan moeten dat ze zelf moeten bekostigen, de schoolboeken moeten kopen en een schooltas moeten hebben om hun boeken in te doen.
    Dat kost jammer genoeg te veel geld voor hun ouders die vaak geen werk hebben en daarom helpt Mercy Pattaya met de aankoop van Uniformen, boeken en schooltassen en soms moeten er ook schoenen voor de kinderen gekocht worden omdat die daar normaal op blote voeten lopen.

  • 02 Juni 2014 - 18:35

    Danielle:

    Hey pa! Goede reis terug naar nl. Je treft hier heerlijk zomers weer 25 tot 30 graden as weekend. Dan zijn wij met de familie aan het kamperen. Groetjes danielle

  • 04 Juni 2014 - 12:47

    Leen Guijt:

    Hallo Danielle, dank je wel ! Het is wel lekker frisjes hier in vergelijking met Thailand, daar was het de laatste weken tegen de 40 graden ! Zelfs de zee daar is zo warm geworden dat er sommige vissen dood van gaan. Volgens de mensen die ik sprak daar heeft het iets te maken met het natuurverschijnsel van de Ninja, dit jaar en het volgende jaar wordt het daardoor in Azie uitzonderlijk warm en droog.
    De Thaise regering vraagt nu aan de rijstboeren om dit seizoen geen rijst te verbouwen, dat kost te veel water, de stuwmeren in Thailand staan nu nog maar halfvol water.
    Gisterenmiddag ben ik op Schiphol geland met het vliegtuig dat 3 uur vertraging had en ben ik met de trein en de bus tot bij de rotonde naar Biddinghuizen aangekomen en bij die rotonde heb ik een lift gekregen van een vrachtwagen met aanhanger, die aardappelen vervoerde, tot de Bijsselseweg en daar kreeg ik een lift naar mijn huisje van een Duitse mevrouw die ook in ons bungalowpark woont.
    Nu deze week wennen aan de 5 uur verschil in tijd en mijn tuin weer onderhanden nemen, dus ik kan hierbij wel goed weer gebruiken !
    Jullie ook veel plezier met het kamperen met familie en de kinderen. Lieve groet van Pa Guijt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leendert

Samen met mijn kleindochter Sefanja op het strand van Katwijk aan Zee.

Actief sinds 15 Juli 2010
Verslag gelezen: 402
Totaal aantal bezoekers 113731

Voorgaande reizen:

13 Juni 2012 - 13 September 2012

Pattaya for ever !

21 Maart 2012 - 31 Mei 2012

Even terug in Nederland

Landen bezocht: